Haškův přítel Josef Švejk

09.06.2018 15:26

Přátelé,dnes konečně dopisuji materiály o mém dědečkovi Josefu Svejkovi,který byl předobrazem Jaroslavu Haškovi k románu o dobrém vojáku Švejkovi. Snad večer a v noci dokončím a budu publikovat zatím základní a první materiál. Další materiály budou postupně vycházet exkluzivně pouze na mých webových stránkách.

 

Je známo,že Jaroslav Hašek líčil v " Osudech dobrého vojáka Švejka " skutečné osoby. Šikovatele Vaňka,poručíka Duba,nadporučíka Lukáše,hejtmana Ságnera. Méně se ví,že žil i sám Josef Švejk. Byl Haškovým osobním přítelem od počátků " Strany mírného pokroku " v roce 1911. 
Za svého života si Josef Švejk nepřál,aby byl ztotožňován s románovým hrdinou. Bránil se tomu z existenčních důvodů otce rodiny. A také si nechtěl přisvojovat nárok na světovou slávu Švejka. " Když jsem v roce 1914 narukoval do rakouské armády ", vysvětloval Josef Švejk, " zařadil jsem se mezi ulejváky a sabotéry a hrál chytrého blba,podle zásady hloupostí proti válečným hloupostem ". I na frontě jsem se stal titulárním idiotem. " Švejkovina " bujela již za válek biblických,za války trojské a patrně přečká i věky příští. Toť se ví,že jsem nedovedl tak hladce proklouznout všemi obtížnými situacemi a konflikty jako hrdina v románu. .......................................................................................................................................................................................................  A T D : čtěte zítra na mém webu !!!
 

Můj děda : Josef Švejk                                     Autor webových stránek : Jan Veselý